Standardbil e85 oöppnad motor

Nu börjar det roliga kan man kanske säga , Volvos b230 motor lämpar sig ypperligt för att köras på e85 och användande av det bränslet möjliggör helt annat effektuttag än på e10 / 98oktan , effektuttag på 350+ hk på hjulen är möjligt (med varierande livslängd naturligtvis beroende på körstil)

Konceptet här innebär att man modifierar befintligt grenrör och fräser bort pyramidtätningen för att kunna montera en turbo med standard t3 fläns

Precis som tidigare behöver du byta din bränslepump till en större , wallbro 255 duger även till denna nivå enligt våra tester

Ombyggd luftmassemätare i 3tums rör för att få vettigare inställningar i mjukvaran och inte bottna lastsignal spridare i storlek 630-875cc samt turbo i storlek med holset hx35 , borg warner sxe252 eller för den delen garrett gt30 kan användas , det finns ett stort antal kinesiska tillverkare av kopior på dessa aggregat och vill man komma undan billigare kan man prova med någon av dessa , kvalité verkar dessvärre vara kraftigt varierande.

Kamaxelval faller nu på K från volvo om man inte vill lyfta toppen och byta ut sina ventilfjädrar (vilket kan vara en god idé oavsett)

3 tums downpipe och sportkat eller "de-kat" rekommenderas .

Anpassad mjukvara alltså chip finns att köpa via oss som är väl utprovade i vår rullande landsväg men har man tagit sin motor såhär långt rekommendrear vi varmt att komma till och och få den ordentligt livemappad i bänken.