Riktlinjer god funktion LH2.4

Volvo / Bosch styrsystem LH2.4 som implementerades  sent 1988 är ett kompetent styrsystem som fungerar utmärkt att använda såväl på sugmotor som turbo upp till 400(cirka( drivhjulshästar.

För att det skall fungera bra behöver man bygga kringutrustning på avsett vis annars blir det  gärna problem i både mappning och hållbarhet.

Nedan stående lista är absolut grundkrav för problemfritt användande.

JORD
Lh2.4 huvudjord sitter på insugets infästning av fuelrail med 2 separata jordkablar , kontrollera , rengör och dra åt NOGA , Har du problem med detta kan MÅNGA konstiga fenomen uppstå.

Återcirkulerande dumpventil
Luftmassemätaren mäter upp luften motorn suger i sig , "dumpas" luftmassan ut till atmosfär luras styrsystem att skicka in bränsle för felaktig mängd luft vilket leder till att bilen går fett / tappar låglast egenskaper.  ENDAST återcirkulerande dumpventil skall användas.

Ventil kopplas mellan trycksatt del EFTER turbo , INNAN spjällhus med slang TILLBAKA  MELLAN Luftmassemätare och turbo (gärna med anslutning riktad i turbons inlopp)

Luftmassemätare på SUGsidan av turbo
Luftmassemätare  SKA monteras INNAN turbo alltså INTE trycksatt.
Elektroniken med de tunna metalltrådarna är mycket känslig för kontaminering (nedsmutsning) och tryckpulser , Kör du full belastning och laddtryck och snabbt stänger spjället bildas en kraftig tryckvåg bakåt i ditt insugs-system vilket snabbt kan slå av trådar .
Har du en turbo som är otät och läcker igen om olja och du får olja på mättrådar förändras luftmassemätarens mätområde och du kan få fel mängd bränsle !!!

Montera om möjligt luftmassemätaren så långt ifrån turbon / spjällhus som möjligt för att minimera backpulser vilet även det ger felaktig uppmätt luftmassa., detta gäller även sugmotor med kamaxlar med mycket överlapp  och kraftiga insugspulser.

ENBART 016 Elektronik i luftmassemätare
INGA eftermarknads luftmassemätare fungerar tillförlitligt ( inte ens bosch remanufactured har visat sig stämma ) 


Vid ombyggnation av luftmassemätare till större hus för bättre skalning av bränslemapp och stora spridare så SKALL enbart 016 elektronik användas.
012 / 025 osv har annan linjäritetstabell och används dessa kan man få otrevliga fenomen där det blir väldigt svårt o få bränslemapp att räcka till i kompensering.

INGA klämskarvar på kablage vid flytt av luftmassemätare

Luftmassemätarns signalkablar är OTROLIGT viktiga att de är av korrekt modell och skarvar SKA vara av LÖDDA med krympslang över . 

INGA oljade luftfilter 

Detta gör precis som en läckande turbo gärna att luftmassemätare blir kontaminerad.


ENBART Volvo original lambdasond
Endast Volvos egna lambdasond rekommenderas om man skall behålla låglast lambda-kompensering , SAMTLIGA andra eftermarknadssonder ger konstiga fenomen med antingen för fet gång eller vice versa.

INGA SKARVAR PÅ LAMBDASONDSKABLAGE TILL ORIGINALSOND !!

RÄTT Tänddelar

B230 8V ENBART Ngk bpr6/7es,
MÅSTE vara resistorstift med det STORA porslinet (BCPR stift har 16mm fattning och MINDRE porslin tändkablar sluter inte tätt och ger misständingar) och avstörda tändkablar.

Dra åt den gängade delen på toppen av stiften och du kan även klämma den något så den inte kan gänga upp sig.

För att kunna köra höga laddtryck kan man med fördel minska gnistgap till 0.5mm eller tillomed 0.4mm detta för att undvika misständningar (inte att förvälxla med spikning)